
Leśna Warsztatownia
„Koło Ognia”
W skrócie:
Dla dzieci w edukacji domowej, w wieku od 1 do 3 klasy SP
3 grupy wiekowe (klasa I, klasa II, klasa III)
5 dni w tygodniu
8:00-17:00
Leśna baza Dmuchawca w Borchówce
Realizujemy podstawę programową
Czesne:
1100 zł - dla nowych rodzin (płatne 12 miesięcy w roku)
950 zł - dla rodzin z Fundacji Dmuchawiec (płatne 12 miesięcy w roku)
wpisowe: 1100 zł
kontakt: rekrutacja@fundacjadmuchawiec.pl
Dowiedz się więcej!

Co się będzie działo?
5 dni w tygodniu
8:00-17:00
zajęcia edukacyjne w godzinach 9:00-14:00
koła zainteresowań po godzinie 14:00
w pozostałych godzinach oferujemy opiekę świetlicową
Gdzie?
Leśna baza Dmuchawca w Borchówce (pn-wsch od Łodzi).
Dysponujemy 1,5 ha, ogrodzonej działki leśnej. Dookoła las, stawy, pola, rzeka Moszczenica (przez działkę przepływa strumień) i nawet przystanek MPK :)
W jakich warunkach?
Chcemy stworzyć prawdziwie leśną warsztatownię, w której dzieci większość swojego czasu (w tym zajęcia edukacyjne) będą spędzać aktywnie na świeżym powietrzu.
Wychodzimy z założenia, że “nie ma złej pogody, jest tylko złe ubranie”
W razie potrzeby schronienia pod dachem, dysponujemy:
-namiotem sferycznym 70 mkw (prąd, ogrzewanie piecem)
-murowanym domkiem z wydzielonymi pomieszczeniami (bieżąca woda, kanalizacja, prąd, ogrzewanie piecem)
-wiatą drewnianą
Dzieci mogą korzystać z toalety WC (kanalizacja) lub typu toi-toi
Jak z jedzeniem?
Zamawiamy obiady i podwieczorki z cateringu
13 zł (specjalne diety 14 zł)/ dzień (ceny obowiązujące w roku szkolnym 2020/2021)
Wyżywienie można zapewnić we własnym zakresie (np. termosy z obiadami)

Co z edukacją?
Prowadzimy zajęcia edukacyjne, realizujemy podstawę programową. Nie realizujemy jednak wszystkich treści kształcenia określonych w podstawie (np. w kontekście zajęć komputerowych).
Pragniemy na bieżąco informować rodziców o postępach edukacyjnych dziecka, a w razie potrzeby wskazywać obszary do pracy w domu.
Przyjmujemy, że odpowiedzialność za edukację leży nie tylko po stronie Dmuchawca, ale także (a może i przede wszystkim) dziecka i rodzica.
Opieramy naszą pracę na autorskim “programie nauczania”, w którym zawieramy cele i harmonogram całego roku. W związku z naszymi wartościami zakładamy dużą elastyczność od harmonogramu. Dane treści możemy zrealizować w innym czasie lub w ogóle nie zdążyć ich zrealizować (o czym będziemy informować na bieżąco).
Indywidualizacja
Żeby umożliwić dzieciom indywidualną ścieżkę rozwoju, każdego dnia jest również czas na pracę samodzielną, w której dzieci wykonują zadania na wybranym przez siebie poziomie trudności w zakresie umiejętności: pisania, czytania i liczenia.
Nasze metody
Opieramy się na założeniach podejścia konstruktywistycznego:
-
inicjatywa ucznia - aktywnie buduje swoją wiedzę w wyniku działania własnego
-
samodzielność w uczeniu się, rozwiązywanie problemów
-
emocje, ruch, zaangażowanie, uczenie się w oparciu o wiedzę już posiadaną
-
stawianie wyzwań adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka
-
relacje - z sobą samym, innymi ludźmi, z przyrodą i kulturą
-
Model Uczenia się przez Doświadczenie (cykl Kolba)
W naszej pracy wykorzystujemy narzędzia: edukacji demokratycznej, metody Montessori, planu Daltońskiego, metody harcerskiej, kultury Słowian
Prowadzimy zajęcia:
-
Edukacja wczesnoszkolna
-
Język Angielski
-
Psychoedukacja (zajęcia z psychologiem)
-
Plastyka
Przykładowe rodzaje aktywności w warsztatowni:
-
gry matematyczne, terenowe, ekonomiczne, mini EduLarp, planszowe
-
prowadzenie kroniki leśnej warsztatowni, pisanie listów, prowadzenie zeszytów
-
opowiadanie bajek przy ognisku, głośne czytanie dla dzieci i przez dzieci
-
gry i zabawy językowe w języku angielskim
-
zajęcia przyrodnicze: obserwacje, doświadczenia i eksperymenty, projekty ekologiczne
-
zadania konstrukcyjno-techniczne: budowa kurnika, budowa pieca chlebowego, wykorzystywanie narzędzi (młotki, piły ręczne, śrubokręty, miarki itp.)
-
zajęcia praktyczno-techniczne: gotowanie, szycie, plecenie, wiązanie butów, wykonywanie dyżurów (nakrywanie do posiłku, sprzątanie)
-
aktywności plastyczne z wykorzystaniem materiałów naturalnych
-
aktywności muzyczne - wspólny śpiew, tworzenie i gra na instrumentach, w planach nagranie płyty muzycznej z utworami wykonywanymi przez dzieci
-
aktywności teatralne - drama, gra aktorska, teatrzyki, kukiełki, pacynki, teatr cieni
-
zabawy ruchowe - ćwiczenia gimnastyczne, wspinaczka po drzewach, gry i zabawy podwórkowe (z piłką i bez piłki)
-
praktyka uważności, ćwiczenia mindfulness
-
poranne kręgi, rozmowy o emocjach, wrażeniach i opiniach dzieci na różne tematy, filozofowanie z dziećmi
W naszej pracy korzystamy z nowych technologii, jako źródła wiedzy i informacji (w bazie będzie dostępny komputer, tablety, internet). Nie prowadzimy jednak zajęć informatycznych.

Wyprawka
W ramach czesnego Dmuchawiec zapewnia:
-
zeszyty dla dzieci
-
podkładki do notowania w terenie,
-
materiały ksero,
-
materiały plastyczno-techniczne,
-
pomoce dydaktyczne wykorzystywane w ramach zajęć (w tym rekwizyty LARPowe, składniki do gotowania itp.)
Prosimy o wyposażenie dzieci we własnym zakresie w:
-
latarka czołówka
-
stroje odpowiednie do pogody (m.in. kurtki, spodnie przeciwdeszczowe)
-
ubrania (w tym bieliznę) na zmianę,
-
biwakowe przybory kuchenne - bidon/butelka, menażki
-
piórnik 4-6 (pióro/długopis, 2 ołówki o różnych miękkościach, temperówka, gumka, przezroczysta linijka, ekierka, kątomierz, kredki)
-
piórnik 1-3 (pióro/długopis, ołówek, temperówka, gumka, przezroczysta linijka, kredki)
Nasze korzenie - wartości

PRZYRODA
Wierzymy, że przebywanie w bliskości z naturą niesie ze sobą wiele pozytywnych skutków dla rozwoju dziecka. Rozładowuje stres, wspomaga koncentrację, pozwala zatrzymać się w zgiełku dnia codziennego i pozwolić sobie na świadomą obecność z sobą samym i otoczeniem. Doświadczanie przyrody wyostrza zmysły, wzmacnia organizm dziecka, pozwala mu na rozwijanie samodzielności i kreatywności. Znacząco sprzyja rozwojowi fizycznemu umożliwiając swobodną aktywność ruchową w urozmaiconym i zmiennym w czasie otoczeniu, budując w człowieku wiarę we własne możliwości i poczucie wartości.
Przestrzeń lasu stale stawia przed dzieckiem wyzwania, dostarcza interesujących zjawisk - zachęcając je do rozwijania swoich pasji, czy podążania za swoją ciekawością poznawczą. Naturalne otoczenie sprzyja także tworzeniu satysfakcjonujących relacji społecznych - ucząc współpracy i wzajemnego zaufania, które budują się w obliczu naturalnych wyzwań stawianych przez przyrodę.

RELACJE
Wychodzimy z założenia, że edukacja jest relacją. W naszej warsztatowni bardzo ważna jest rodzinna atmosfera, szczerość i bliskość. Chcemy, żeby członkowie społeczności czuli się tu dobrze - każdy może być tutaj sobą. Pragniemy stworzyć miejsce oparte na wzajemnym szacunku i podmiotowości członków społeczności.
Tworzymy społeczność - wioskę, na którą składają się dzieci, tutorzy i rodzice. Wszyscy mówimy do siebie po imieniu. Wszyscy jesteśmy tu mile widziani. Zakładamy, że głównymi kreatorami przestrzeni i rzeczywistości warsztatowni są dzieci i tutorzy. Rodziców zapraszamy do angażowania się w życie wioski, dzielenia się swoimi pasjami, przebywania w naszej przestrzeni.

GRANICE
Chcemy budować naszą warsztatownię w ramach granic i reguł wynikających z wartości i potrzeb członków naszej społeczności. Nie pojmujemy jednak “granic” jako systemu zakazów i nakazów. Pragniemy uczyć siebie i dzieci jak rozpoznawać swoje potrzeby i emocje i pozostając w zgodzie z nimi - wyrażać swoją zgodę lub mówić “nie”. Szanujemy wzajemnie swoje granice, starając się odróżniać potrzeby od zachcianek (w zgodzie z myślą pedagogiczną J. Juula).
Respektujemy granice dzieci, tutorów, rodziców, swoje własne.
Uznajemy, że leśną warsztatownię prowadzą tutorzy, bez których nasze miejsce, by nie istniało. W związku z tym niezwykle ważne jest dla nas, by tutorzy czuli się zmotywowani do swojej pracy. Do tego niezbędne jest poczucie bezpieczeństwa tutora - dlatego uznajemy je za nadrzędne kryterium/wartość, do którego tutor może odwołać się w czasie aktywności dzieci. Oznacza to, że dajemy dzieciom wolność wyboru i działania w granicach bezpieczeństwa, które w zależności od sytuacji stawia tutor.

SAMODZIELNOŚĆ
Wierzymy, że dzieci są ludźmi kompetentnymi, zdolnymi do samodzielności. Samodzielność i samostanowienie buduje poczucie własnej wartości i wiary we własne możliwości. Pozwala lepiej poznać siebie samego i na tej podstawie odnajdywać się w świecie. Zależy nam, by dzieci uczyły się podejmować decyzje i brać za nie odpowiedzialność. Dzieci mają możliwość podejmowania decyzji w ramach zasad panujących w warsztatowni, granic tutorów i innych dzieci (uznajemy, że “Twoja wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się moja”).
W warsztatowni dzieci bawią się bez nadzoru dorosłych, nie są stale obserwowane. Mogą poruszać się swobodnie po terenie bazy, w ramach ogrodzenia. Mają przestrzeń na tworzenie własnych projektów, budowanie baz, organizowanie zabaw, czy po prostu schowanie się w krzakach przed światem :) Staramy się wspierać dzieci w samodzielności, w zgodzie z myślą M. Montessori “Pomagamy zrobić to samemu”.

RADOŚĆ
Radość jest podstawową wartością miejsca, które chcemy stworzyć, sposobem naszej pracy. Żartujemy, śmiejemy się, wygłupiamy. Bawimy się wspólnie i bardzo doceniamy zabawę swobodną dzieci, której nie może zabraknąć w naszej warsztatowni. Radość jest motorem napędowym do uczenia się - wyzwala ciekawość, pozwala lepiej przyswajać pozyskiwane informacje i doświadczenia. Staramy się, by każdy w społeczności czuł się dobrze i cieszył się na myśl o przyjeździe do leśnej bazy :)!
Chcesz wiedzieć więcej o naszych wartościach i o tym jak wyobrażamy sobie codzienność w leśnej warsztatowni?
Zapraszamy do zapoznania się z dokumentem "Leśna warsztatownia - wartości"!
Nasi tutorzy

Anna Topolska - Koziarska
W lesie znajduję spokój, wielką radość i wolność. Lubię towarzyszyć dzieciakom w przygodach. Głęboko wierzę, że las jest idealną przestrzenią edukacyjną. Biegam po krzakach, śpiewam, rozpalam ogniska, kocham gry terenowe i wspieram małych ludzi w ich samodzielności.
Jestem nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej (tytuł magistra zdobyłam na UŁ) i absolwentką kursu pedagogiki przyrody Forest School Center.
W Dmuchawcu miałam przyjemność pracować w przedszkolu i miejskiej grupie szkolnej. Obecnie prowadzę drugą klasę w leśnej warsztatowni :)
Prywatnie jestem instruktorką harcerską w stopniu podharcmistrzyni. Miałam przyjemność być m.in. praktykantką Fundacji Jim, praktykantką przedszkola Daltońskiego, animatorką kinderbali.
Uważam się za entuzjastkę pedagogiki konstruktywistycznej :)
.jpg)
Aleksander “Olesław” Madej
Jestem człowiekiem wielu talentów i zawodów, których nie boję się podjąć. Słowianinem w grupie historycznej "Ród Dębowego Liścia". Mam ponad 20 letni staż w prowadzeniu warsztatów i zajęć związanych z kulturą Słowian, opartą na miłości do natury, dla dorosłych i dzieci.
Z zawodu jestem cieślą oraz buduję “Grodzisko Rzeczyca”, wczesnośredniowieczną osadę rzemieślniczą. Interesuję się muzyką oraz filmem. Chciałbym z dziećmi stworzyć płytę z piosenkami i teledyskami naszej twórczości, piosenkami motywującymi do działania i uczącymi życia w zgodzie
z naturą.
Uwielbiam zabawę w drewnie, rzeźba oraz budowa konstrukcji mniejszych i większych z materiałów naturalnego pochodzenia sprawia mi wielką frajdę.
Moim marzeniem jest przekazać swoją wiedzę i zamiłowanie do natury oraz zabaw ruchowych i spędzania czasu bez wyższej technologii, oraz pokazać jakie ważne jest budowanie zainteresowań.
W leśnej warsztatowni Dmuchawca jestem tutorem klasy pierwszej i inicjatorem projektów dla całej społeczności. Sława i do zobaczenia w akcji!

Alek Woźniak
We wszystkich przedsięwzięciach, również w moim własnym rodzicielstwie staram się promować przebywanie na zewnątrz wierząc, że przyroda działa lecząco i ucząco – jest najlepszą terapeutką, internistką i pedagożką jaką znam. Sam kocham spać pod gołym niebem (nawet w lutym), włazić na drzewa i strugać patyki.
Ukończyłem lingwistykę na Uniwersytecie Warszawskim, studia o Chinach na University of London i kurs pedagogiki przyrody Forest School Center. Studiowałem też archeologię i kulturoznawstwo. Przez cztery lata pracowałem w Wolnej Szkole Ursynów w Warszawie, gdzie byłem opiekunem grupy starszych klas.
W leśnej warsztatowni Dmuchawca jestem mentorem prowadzącym grupę 4-6.